söndag 6 februari 2011

Tid

Vad är egentligen tid? Tid är någonting flyktigt, någonting man inte kan ta på. Tid är någonting som ständigt finns närvarande men samtidigt så långt bort. Man hör dagligen människor påpeka att de "inte har tid" med det ena eller det andra. Tid finns det obegränsat med men samtidigt är det flyktigt och den försvinner sekund efter sekund. Medan jag skriver detta har jag tagit tid från mitt liv till att just sitta här och skriva, vad jag skulle gjort annars vet jag inte men nu valde jag att lägga några minuter här. Och jag tror att det är just det som är det viktiga, inte hur mycket tid man har utan vad man väljer att göra med den. Allt handlar om prioriteringar, allt handlar om att välja var vi lägger vår tid. Men hur vet man då vad man lägger all denna tid som vi ändå har? Vill vi lägga den på att pendla till jobb och skola flera timmar om dagen? För vissa kanske denna tid inte alls är bortkastad utan en tid då man helt får vara för sig själv, i sig själv, med sig själv. Med en bok eller med musik i öronen och reflektera över världen, dagens händelser eller bara få försvinna in i en fantasivärld för en stund. Var tar tiden vägen? Det sägs att ingenting försvinner, kanske är det så med tiden också. Allt vi gör lämnar ju trots allt spår det jag gör idag kan påverka människor en lång tid framöver. Medan tiden obönhörligen tickar på gör vi vad vi kan för att kämpa emot den, människor injicerar gift i kroppen för att förhindra att människor ska se på dem att tiden har tickat på även för dem. Vi är rädda för tiden men jag tycker att vi borde välkomna den och ta vara på den så gott vi kan så välkomna morgondagen och njut av den tid du har istället för att längta tillbaka till den tid som gått!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar