torsdag 10 februari 2011

Rätten till barn (?)

Att skaffa barn är någonting som de flesta människor tar för givet. Det klart att man ska ha barn. Men är det verkligen så självklart? En del kan inte själva få barn och gör allt i sin makt för att skaffa barn.
Jag lider med dem, det kan inte vara enkelt, men varför tar vi detta baranafödande för givet?
Om man bortser från den biologiska instinkten vi har att föröka oss för att säkra artens fortlevnad, varför skaffar vi då barn?

Människan är en art som ganska snart har förstört planeten och som dessutom är på god väg att överbefolka den så frågan är ju om vi måste skaffa så många barn, självklart måste det födas barn, just för artens överlevnad men en del skaffar ett eller två medan andra skaffar ett helt fotbolls lag. Människan har av någon outgrundlig anledning berikats med en hjärna som kan tänka på ett sätt vitt skiljt från de flesta djur och som har ett intellekt som inte liknar någonting annat i naturen. Varför väljer vi då att förstöra för oss själva, för andra och resten av planeten? Jo, vi är egoistiska och självcentrerade. Det är också på grund av detta som vi skaffar barn. Inte skaffar någon ett barn för barnets skull med allt vad det innebär att vara en människa på gott och ont. Rätta mig om jag har fel men jag tror inte någon som tar beslutet att försöka få barn har resonerat som så att "det här barnet kommer att växa upp och må bra, aldrig må skit och aldrig behöva lida." Jag menar inte att man ska tänka på allt hemsk heller för då skulle vi snart dö ut.

Jag har tänkt alltför mycket på detta och några av frågorna jag ställt mig är följande:
Vilken rätt har jag att föda en människa in i denna världen som själv inte valt det?
Vilken rätt har jag att bestämma att en människa ska födas in i en värld av krig, orättvisor, hat, mobbing, miljöförstöring, global uppvärmning, extremister, bilar, alkoholister, avgaser, droger speciellt alkohol, allergier, sjukdomar för att inte tala om psykiska sjukdomar, smärta, magont, misstänksamhet och skoskav?
Det finns så mycket i denna värld som jag inte tycker om och som orsakar så mycket lidande för människor, djur och hela planeten, vilken rätt har jag då att föda någon som kanske blir en av alla dessa människor som lider?
Vilken rätt har jag att föda någon som själv kanske kommer att orsaka lidande
Vilken rätt har jag att befolka denna värld och detta land med ytterligare en mun som ska mättas och lungor som ska syresättas?

Frågan handlar om min och andras rätt till att bestämma över liv, inte bara mitt utan andras liv, svaret är att jag har all rätt i världen, tyvärr. Tyvärr därför att alla kanske inte borde skaffa barn och tyvärr därför att människor skaffar barn av helt egoistiska anledningar och tänker inte på vad som är bra för barnet.
Med barn kommer ansvar, är du redo för det ansvaret? Kan du svara ditt barn när det undrar varför vi förstör vår jord eller varför andra barn är elaka mot det? Kan och vill du ta på dig ansvaret kanske du är redo...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar